perjantai 13. lokakuuta 2017

Auton ja junan yhdistelmä on varteenotettava vaihtoehto

#HSLkokeilu

Elisalainen Minna Vatilo otti haasteen vastaan ja kulkee työmatkansa joukkoliikenteellä kahden viikon ajan. Työmaat ja sadesää ovat tarjoavat haasteensa, mutta vaikuttaa siltä, että autokyydin ja junan yhdistelmä on varteenotettava vaihtoehto.


Kaiken kaikkiaan ensimmäinen kokeiluviikko meni ihan hyvin. Kahtena ensimmäisenä aamuna kuljin koko matkan kotoa Espoosta Pasilaan julkisilla ja silloin matka kyllä tuntui pitkältä. Molemmilla kerroilla matkaan meni noin 1h10min eli reitti on kyllä hitaampi kuin autoillessa.

Sen olen oppinut, että raideliikenne on selkeästi luotettavampi vaihtoehto kuin bussit, koska ainakin omilla reiteilläni bussit ovat olleet aina myöhässä ja siitä on johtunut myös se, että suunnitelluilla reiteillä on mennyt paljon pidempään kuin piti. Esim. ylimääräinen 17 minuutin odotus, kun myöhästyneen bussin vuoksi myöhästyin junasta.

HSL Reittopas vs. Google Maps 

Yksi erikoinen havainto on ollut myös se että Google Maps on selvästi parempi reittiopas kuin HSL:n oma versio. Vaikka yritin HSL reittioppaassa muokata asetuksiakin, niin se ei edes ehdota joitakin reittejä, jotka olen itse huomannut toimiviksi ja joita Google Maps suosittelee.

Mukaviakin huomioita on tullut. Parina aamuna olen saanut mieheltäni kyydin Espoon asemalle, joten sen jälkeen junaan vaihtaminen on ollut erinomainen vaihtoehto. Ja näinä aamuina on junaan sattunut työkavereita, joten matka on mennyt mukavasti jutellessa. Silloin kun ei ole ollut juttuseuraa, matkalla on ollut erinomainen tilaisuus lukemiseen. Lisäksi julkisilla liikkuessa päivittäinen aktiivisuus lisääntyy mittarin mukaan merkittävästi, mitä vähän oletinkin tapahtuvan.
Vaihtokengät, sateenvarjot ja kunnon päällystakki...

Julkisilla liikkuminen vaatii selvästi enemmän suunnitelmallisuutta niin aikataulujen kuin varustautumisen suhteen. Autoillessa kun ajaa suoraan kuivaan parkkihalliin, niin ei tarvitse miettiä vaihtokenkiä ja sadevarustusta. Viime viikon sateissa on siis pitänyt opetella huomioimaan vaihtokengät, sateenvarjot ja kunnon päällystakki liikkeelle lähtiessä. Tosin tuokin on vain tottumiskysymys.

Vaihdolla on väliä

Pari asiaa on myös noussut mieleen itse julkisista kulkuvälineistä. Kun itse joudun joka tapauksessa aina valitsemaan reitin, jolla on vaihtoja, niin vaihtojen sujuvuus on erityisen tärkeää, jos halutaan ihmisiä julkisten käyttäjiksi. Kuten aiemmin jo sanoin, niin bussit eivät tunnu ikinä olevan aikataulussaan, joten vaihdot menevät aikataulun osalta pieleen. Erityisesti jos toisena välineenä on sellainen kulkuneuvo, jolla on pitkät vuorovälit.

Joskus taas vaihtaminen on haastavaa vaikka vaihto tapahtuu samalla asemalla, kuten Helsingin rautatieasemalla. Metrolaiturilta paikallisjunan laiturille on pitkä matka ja ruuhka-aikaan väkeä on paljon. Jollain tavalla pitäisi saada vaihdot onnistumaan samalta tasolta ja mahdollisimman nopeasti. Eli Pasilan suuntaan pitäisi saada jotain muitakin hyviä vaihtoehtoja kuin paikallisjunat. Onko se sitten Pisararata vai jokin muu.

Tällä hetkellä tuntuu, että Pasilaan on sujuva pääsy vain paikallisjunilla, kun kaikki tiet ovat remontin alla. Ja junalla tullessa toisaalta asema on mullin mallin ja kulku ulos asemalta taas tällä viikolla hieman hankala.

Kuva: Minna Vatilo

Kohtuullinen matka-aika auton ja junan yhdistelmällä

Summa summarum, ensimmäisen viikon perusteella julkiset olisivat ihan varteenotettava vaihtoehto, jos saisin pääosin kyydin Espoon asemalle mieheltäni. Tällöin matka-aika on kohtuullinen. Kotiinpäin tulo on toinen juttu, mutta silloin ei yleensä ainakaan ole niin kova kiire.

Hankkeen toteuttaa HSL:n tuella Valpastin Oy.
Seuraa somessa: #uusityömatka ja #elisalainen!