tiistai 2. toukokuuta 2017

Taittopyörällä junailua


#HSLkokeilu

Nokian Mika Nevander testaa taittopyörän ja joukkoliikenteen yhdistelmää parin viikon ajan työmatkallaan Vantaalta Espoon Karaporttiin. 




Pyörällä on kyllä näppärää ja rentoa liikkua asemalle ja asemalta toimistolle, mutta vaikka se taittopyörä onkin, ei pyörä ole kovin kevyt kantaa. Minulla on siis junan vaihto Pasilassa, jossa pyörää pitää kanniskella toiseen junaan. Taittopyörän kantaminen tai taluttaminen taitettuna ei ole kovin pitkälle suunniteltu. Lisäksi taitettuna pyörä ei oikein pysy pystyssä, varsinkaan junassa. Taitettuna, pystyssä ollessaan pyörä tukeutuu ketjusuojukseen, mikä ei liene paras vaihtoehto sekään.

Lisäksi taiton lukitusmagneetin voima ei riitä pitämään pyörää kasassa, kun pyörää kantaa. Itseasiassa eilen junassa ollessa tuo koko lukitussysteemi hajosi, eli magneetin etupyörään kiinnittävä varsi oli irronnut. Pyörän saa kyllä pysymään kasassa kypärän hihnan avulla.

Muuten pyörän kuljettaminen junassa on sujunut hyvin. Uusissa junavaunuissa on varsin hyvin tilaa.

Tällä yhdistelmällä työmatka taittuu parhaimmillaan n.50 minuutissa. Pelkällä pyörällä, normaalilla, matkaan menee noin tunti, mutta silloin joutuu käymään lisäksi suihkussa. Autolla matkaan menee 30-45 min, riippuen ruuhkista, joita pystyn kyllä aika hyvin välttämään, ainakin aamuisin.

Kerran lähdin vasta yhdeksän junalla, jolloin pyörää saa kuljettaa junassa normaalisti. Kyllä se paljon helpompaa oli, kun ei tarvinnut sen taittohäkkyrän kanssa sompailla. Lisäksi voisin kuvitella, varsinkin aurinkoisena kesäpäivänä, että taittopyörällä työmatkalta olisi hauska poiketa esim. Kaivopuistoon pienelle ajelulle.

Hankkeen toteutuksesta vastaavat yhteistyössä HSL ja Valpastin Oy.