maanantai 8. toukokuuta 2017

Taittopyöräkokeilija: tätä voisin harkita


#HSLkokeilu

Nokian Laura Invenius testasi taittopyörän ja junan yhdistelmää työmatkoillaan Vantaan Ilolasta Espoon Karaporttiin.

Lähtö aamulla taittopyörällä junalle jonne matkaa 2 km. Pyörä kasaan ja nosto junaan. Vaihto Pasilassa toiseen junaan. En avaa pyörää, koska koen sen taittelun vielä aika hankalaksi. Kannan pyörän laiturilta toiselle, reppu selässä jossa läppäri ja muut releet. Pyörä painaa 12 kiloa. Toisella junalla Keraan, jossa avaan taas pyörän ja poljen toimistolle. Sitten taas taitan pyörän ja nostan sen sisälle. Ehkä sen olisi voinut jättää uloskin lukittuna. Mietin homman mielekkyyttä. Lähinnä tunnen kantaneeni pyörää paikasta toiseen, en niinkään hyötyneeni pyörä-junayhdistelmästä

Taittopyörän taittelu on välillä taiteilua.
Kuva: Pia Talonpoika, Nokia

Taittopyörä on 7-vaihteinen ja olen aika tyytyväinen sen tuntumaan. Se ei tunnu heppoiselta vaan lähinnä verrattavissa perinteiseen Jopoon. Sillä on mukava polkea ja vaihteita on ihan riittävästi lyhyellekin matkalle. Matka junalle ja junalta toimistolle tuntuu niin lyhyeltä, että pyörän kanniskelun sijasta voisin mieluummin polkea pyörälle Leinelän asemalle, lukita sen sinne ja kävellä tässä päässä.

Toisen kokeilun tein vain yhdellä junalla. Otin junan Leinelästä Huopalahteen ja poljin sieltä n. 9 km Karaporttiin. Taittopyörä on ihan miellyttävä polkea tällaisella matkalla. Yksi junamatka meni leikiten eikä pyörän paino tai siirtely junasta toiseen töki tällä kombolla. Tämä on jo aika mielekäs sekä myös nopea vaihtoehto. Ainakin yhtä nopea kuin ruuhkassa seisominen Kehä 1:llä joinain aamuina. Lisäksi pyörämatka on niin lyhyt, että leppoisasti polkemalla ja pientareita ihaillen, voisi jopa polkea työvaatteet päällä eikä mukana tarvitsisi kuljettaa vaihtokamppeita. Voisi toimia minulla ja tätä voisin harkita.

Jos junaan saisi aamulla ottaa ihan normaalin pyörän, niin toimisi vielä paremmin, kun sen saisi vain työntää kyytiin eikä tarvitsisi taiteilla taittojen kanssa.


Hankkeen toteutuksesta vastaavat yhteistyössä HSL ja Valpastin Oy