perjantai 12. toukokuuta 2017

"Matkakortin ”leimaaminen” sujui näin ekakertalaiseltakin ihan helposti."

#HSLkokeilu

Rutinoitunut autoilija Kari Saari testasi joukkoliikenteen käyttöä työmatkoillaan Järvenpään Haarajoelta Espoon Karaporttiin.

Lähtötiedot:

Työmatka Järvenpään Haarajoelta Espoon Karaporttiin:
1. Autolla 49 km suunta, eli vajaa 100 km päivässä työmatka-ajoa.
2. Polkupyörällä 44 km/suunta
3. Junalla ns. ovelta-ovelle n. 1 h ja 10 minuuttia. (Kävely Haarajoen asemalle 10 minuuttia +junamatka Keraan n. 50 minuuttia, (Haarajoki-Pasila, Pasila-Kera), +10 min kävely Keran asemalta Karaporttiin)

Pääsääntöisesti kuljen autolla, yksin. Kesällä aikataulujen salliessa kuljen sähköpyörällä tai tavallisella polkupyörällä. Pyörällä tulee ajettua n. 5000 km/v. Asun Haarajoen juna-aseman vieressä (700 m asemalle), eli hyvien junayhteyksien varrella.

10 min kävelyä raikkaassa ilmassa - oli hienoa!
Haarajoen asemalla juuri Z-junaan hyppäämässä. Kuva: Kari Saari

E-junan tunnelmia, Pasila-Kera
Junaan mahtui mukavasti, tilaa löytyi hyvin niin polkupyörillä matkustaville kuin ilman fillaria matkustaville. Matkakortin ”leimaaminen” sujui näin ekakertalaiseltakin ihan helposti. Näin pääsin nauttimaan HSL:n matkakortista tälle Pasila-Kera välille.

Junan täyttöaste oli n. 60 %.

Kävely Keran asemalta Karaporttiin sujui muitta mutkitta.

Pasilassa E-junaan nousu oli varsin ketterää. Kuva: Kari Saari

Z-junassa oli tunnelmaa…
Junamatkan aikana sain sivistää itseäni vierailemalla HSL:n sivuilla. Sieltä luin jutun, josta sain ilokseni todeta, että HSL tulee laajentamaan reviiriään, ja näin ollen Haarajokikin kuuluu HSL:n alueeseen vuoden 2018 alusta. 


Summa-summarum
Mietin, miten saisin viestin perille tästä minun julkisen liikenteen kokemuksesta. Päädyin taulukkoon, jossa vertailen omia työmatkavaihtoehtoja kuinka ne itse koen.


Mielestäni kaikki 4 työmatkamuotoa ovat minulle tarpeellisia. Toivon, että VR/HSL muuttaa liput ja hinnoittelun vielä houkuttelevammaksi. Polkupyörän ja junan yhdistelmä voisi olla myös vaihtoehto, jotta välttyy mm. ylikunnon vaaroista. 

Kiitos, että sain osallistua tähän kokeiluun!

Hankkeen toteutuksesta vastaavat yhteistyössä HSL ja Valpastin Oy.