keskiviikko 3. toukokuuta 2017

Autoilun ja joukkoliikenteen yhteispeli toimii vaihtelevasti


#HSLkokeilu

Nokian Kirsi Rotsten testaa joukkoliikenteen käyttöä työmatkoillaan Nurmijärveltä Espoon Karaporttiin kahden viikon ajan.

Osallistun HSL:n kampanjaan ja testaan joukkoliikennevaihtoehtoja työmatkaliikenteessä. Yleensä kuljen töihin omalla autolla. Koska ajoa tulee paljon, halusin kokeilla muita vaihtoehtoja.



Testissä oman auton liityntäpysäköinti+juna. Kuva: Kirsi Rotsten.
Koepäivä 1.
Aamu: Lähdin klo 8.15 kotipihasta Nurmijärven Kirkonkylältä ja ajoin omalla autolla Kivistön aseman liityntäparkkipaikalle (HSL-alueen reunalle). Nousin P-junaan klo 8.48 ja olin Huopalahden asemalla klo 9.05. Odottelin seuraavaa Kauklahden junaa vartin, jotta pääsin Keran asemalle. Lopulta jäljellä oli muutama sata metriä reipasta kävelyä. Viimein perillä Karaportissa klo 9.40.

Iltapäivä: Lähtö toimistolta klo 15.50. Saavun Keran asemalle noin klo 16.02 ja huomaan, että seuraava juna tulee vasta klo 16.17. Junamatka kulkee joutuisammin kuin aamulla: käyn läpi aamuisen työmatkani fb-kommentointia ja kas, huomaan, että tuossahan se Huopalahti olikin... Menipä siis ohi... Junan vaihto tapahtuukin vasta Pasilassa (sakkokierrokselle tulee mittaa ehkä 12 minuuttia).

Viimein klo 16.35 istun P-junassa. Juna on Kivistössä 16.55 ja kello 17.00 olen jo autossa istumassa. Kotipihassa olen vasta klo 17.20 (moottoritiellä oli hieman hidasta).

Huomioitavaa:
  • Matka-aika oli tänään mennen tullen puolitoista tuntia. (tosin mukana oli auton tankkaus ja ylimääräistä odottelua). Autoillen matka-aika on yleensä noin 35–40 minuuttia. Tästä johtuen lyhensin hieman työpäivää ja jouduin siis tekemään jonkun verran töitä vielä kotitoimistolta käsin. Pidemmän päälle tämä ei onnistuisi. 
  • Kivistön liityntäparkkipaikka oli jo melko täynnä (vein viimeisen paikan). Aamukahdeksan jälkeen pitää siis siirtyä käyttämään Vehkalan aseman liityntäparkkipaikkaa.
Koepäivä 2: Nyt tuli pohja-aika!

Aamulla hyppäsin Keraan tulevan junan sijasta Leppävaaraan menevään junaan ja sitten bussiin. Mennen tullen tämä toimi huomattavasti nopeammin. Eilen pääsin kotiin ihan ennätysajassa tunti ja 5 minuuttia.

Optimoitavaa voi edelleen löytyä. Voisin ajaa Kivistön sijasta Vehkalaan (mahdotonta vielä sanoa, tulisiko siitä ajallista etua). Aiemmissa kokeiluissa puolet matkasta menee edelleen omalla autolla (lähes 20 km), joten voin joku päivä kokeilla myös sitä, että hyppään jo Nurmijärven Kirkonkylältä bussiin ja köröttelen Keimolaan (ja kävelen siitä Kivistön asemalle).

Tehokkain ympäristöteko lienee etäpäivän vietto!

Hankkeen toteutuksesta vastaavat yhteistyössä HSL ja Valpastin Oy