perjantai 28. huhtikuuta 2017

Pitkämatkalainen pettyi testaamaansa sähköpyörään

#HSLkokeilu

Nokian Kalle Luukkanen testaa kahden viikon ajan sähköavusteista pyörää työmatkallaan Hyrylästä Karaporttiin.


Maanantaina testailua ja satulan korkeuden säätelyä. Sähköavustus mahdollistaa puhelut hengästymättä mutta kuitenkin liikkuen (kuvassa lavastettu tilanne). 12 km cruisailu päättyi raekuuroon mutta satula on kohdillaan.

"Sähköavustus mahdollistaa puhelut hengästymättä."
Kuva: Aleksi Luukkanen
Ti & ke räntää ja lunta ja vettä ja muuta puuhaa on niin paljon että en ajanut Batavuksella lainkaan.

Torstaina työmatkareitti Hyrylä-Karaportti-Hyrylä. 33+33 km meni kutakuinkin samaan aikaan kuin omalla kippurasarvisella fillarilla (jossa ei ole sähkömoottoria). Vaikka Batavuksen akku kului about kokonaan niin hiki tuli kuitenkin. Sähköavustus hukkui lähes kokonaan ylimääräisen kitkan voittamiseen. Kitka syntyy pystystä ajoasennosta, huonoista laakereista tai moottorin rakenteesta. Hidas cruisailu ei kelpaa työmatkalle koska toimistolle pitää päästä ennen lounasaikaa. Batavus oli raskas pettymys tällä reitillä&käyttötarkoituksella. Sadekuurot onnistuin välttämään.

Perjantaina tavoitteena on toimistovaatteissa liikkuminen paikallisjunasyöttöliikennereitillä Hyrylä – Keravan juna-asema. Reipas akun käyttö onnistui kun matka on niin lyhyt. Aamupätkä onnistui hienosti. Raikas aamucruisailu reippaalla akunkäytöllä siivitti 21 km/h keskinopeuteen ilman hikoilua toimistovaatteissa. Sports Tracker mittasi vain 8 km, joten uskon että akku riittää hyvin paluumatkalle.

Hankkeen toteutuksesta vastaavat yhteistyössä HSL ja Valpastin Oy.