perjantai 21. lokakuuta 2016

Nopeus, turvallisuus, hyötyliikunta vai työsuhdelippuetu ja maksullinen pysäköinti - mikä saisi jättämään auton kotiin jatkossa?



#Matkakorttikokeilu 

Talokeskuksen Nina Vallius kokeili bussia työmatkallaan Espoosta Helsinkiin.

HSL-kokeilun aikana työpäivä alkoi aina viiden minuutin reippaalla kävelyllä puiston läpi bussipysäkille aurinkoisessa syysilmassa. Matkalla ehti kokea niin aamuauringon, syksyn marjasadon kuin taideteoksetkin. Ensimmäisenä kokeilupäivänä bussiin noustessa kuljettaja sai heti hymyilemään toivottamalla kaikille erikseen iloisesti hyvät huomenet. 


Pysäkille mennessä ei tarvinnut katsoa aikatauluja etukäteen, sillä kokeilun aikana huomasin, että busseja kulkee ruuhka-aikoina viiden minuutin välein. Suoria linjoja tosin vain kymmenen minuutin välein. Joukkoliikennekokeilun aloitusinfossa saimme HSL:ltä valmiit matkareittiehdotukset. Alussa epäilin ehdotettua vaihtoyhteyttä lyhyelle, täysin samaa reittiä ajettavalle, vain viiden kilometrin matkalle. Ensimmäisen päivän pysäkillä odottelun jälkeen, kun bussi oli juuri mennyt, testasin sitten heti toisena päivänä vaihtoyhteyttä. Jokerilinjan lyhyen vuorovälin hyväksikäyttö sujuvoittikin matkantekoa huomattavasti. Loppuviikosta työmatka bussilla sujui ovelta ovelle n. 20 minuutissa, eli sama aika kuin omalla autolla ruuhka-aikaan.

Silloin tällöin bussia käyttävänä yllätyksenä tulivat elokuun puolivälissä muuttuneet Espoon metroliikennettä ennakoivat bussien linjanumerot. HSL reittioppaan avulla sain tehtyä kätevästi oman pysäkkiaikataulun käyttämilleni linjoille ja linjanumerot jäivät jo muistiin kahden viikon jälkeen.

Kokeilun päätettyä huomasin siirtyneeni takaisin auton käyttäjäksi. Asiaa olen perustellut itselleni oman auton olemassa ololla, seutulipun kalleudella ja ilmainen parkkipaikka työpaikan pysäköintihallistakin on aina löytynyt. Kaipaamaan olen jäänyt pysäkille kävelemisen mukanaan tuomaa hyötyliikuntaa. Askelmittariin kertyi kahden viikon aikana päivittäin 2000-3000 askelta enemmän kuin vastaavana päivänä autolla liikkuessani. Auton vapaapäivän 22.9 esittämä väite tuli näin todistetuksi oikeaksi. Talven mukanaan tuomat liukkaat saavat varmasti seuraavaksi miettimään oman auton jättämistä työpäivän ajaksi kotiin.