keskiviikko 14. syyskuuta 2016

Kypärä päässä bussissa

Mika Lappi Innofactorilta testaa työmatkoillaan Jorvista Keilaniemeen parin viikon ajan taittopyörää ja joukkoliikennettä.

Vertailukohtana edelliseen pelkällä pyörällä tapahtuneeseen matkaan vuorossa oli linja-auton ja pyöräilyn yhdistelmä. Etukäteistuntumalla ajassa tuskin tulee eroa. Tavoitteena on nyt jättää hikoilut väliin, minimoida pyöräilymatka ja olla ns. suoraan työkunnossa matkan jälkeen.

Matka alkoi parin minuutin pyöräilyllä pysäkille. Hmm, ei ihan optimaalinen lähdön ajoitus tavoittelemani linjan aikataulun suhteen. Taisi mennä aika pyörää taitellessa. Ei ollut oma vika ;-).
Odotellessa ehti hyvin taittelemaan pyörän kuljetusasentoon.


Bussimatka menee tuttuun tyyliin asuinalueiden läpi kierrellessä. Alkumatka meni auton keskiosassa seisoskellessa ja pyörää tukiessa. Penkillä istuminen houkuttaa muutaman minuutin huonossa asennossa seisomisen jälkeen. Eräältä pysäkiltä tulee lastenvaunut (työntäjän kanssa) viereen. Tila riittää pyörän uudelleen asemoinnin jälkeen juuri ja juuri. Hetken päästä toisetkin vaunut ovat pyrkimässä sisään, joten siirryn toiseen istumapaikkaan. Niputettu pyörä mahtuu jotenkin peräosan käytävällekin. Onneksi ei ole enää pahin ruuhka-aika.


Bussin takaovesta pääsin kohtuullisen sujuvasti ulos kypärä ovenpieliä hipoen. En ole ilmeisesti tottunut kypärä päässä poistumaan linja-autosta. Pyörän ajokuntoonlaitto onnistuu jo rutiinilla. Vielä on edessä pieni pyörittely Länsiväylän ali ja loppumatka toimistolle Keilalahden rantaa pitkin. Tavoite lähestyy tänäänkin hyvässä säässä.

Työpäivä alkaa mukavasti suoraan omaan työpisteeseen kävellessä. Jos ei yhdistelmämatkalla ajassa mitään voita, niin mukavuudessa hieman. Kuntoilu tosin jää tällä tavalla liikuttaessa erilliseksi iltapuhteeksi. Toisaalta monesti on helpompaa näin päin - varsinkin vaihtelevissa säissä.

Hankkeen toteutuksesta vastaavat yhteistyössä HSL ja Valpastin Oy.